• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع سبک های گیتار

تا به  حال شده به این فکر کنید که چرا در آموزشگاه موسیقی ثبت نام کرده و به یادگیری گیتار می‌پردازید؟ قطعا به این مورد فکر می‌کنید و هدف شما از یادگیری گیتار، نواختن سبک خاصی از موسیقی است. سبکی که مورد علاقه‌ی شما است و می‌خواهید با دستان خودتان، آن را بنوازید.

اما سبکی که دوست دارید چه نام دارد؟ اصلا در نواختن گیتار، چند سبک وجود دارد؟ شاید شما فقط با یک سبک آشنا باشید و اگر سایر سبک‌ها را بشناسید، سعی کنید آن‌ها را نیز یاد بگیرید. شاید یک بار در یکی از سفرهایتان، کنار ساحل موسیقی خاصی را شنیده باشید و به دنبال یادگیری همان سبک موسیقی هستید. ولی نمی‌دانید آن را چگونه به استاد خود بیان کنید.

ما اینجا هستیم که شما را با انواع و اقسام سبک‌های گیتار آشنا کنیم. با سرچ اسامی این سبک‌ها در اینترنت، با نوع موسیقی آن‌ها آشنا می‌شوید و می‌توانید طبق سلیقه‌ی خود، گیتار بخرید و تمرین کنید.

در حقیقت گیتار سبک‌های مختلفی دارد و هر یک از این سبک‌ها نیز ویژگی‌های مختلفی دارند. برای مثال می‌توان به سبک فلامنکو، پاپ و کلاسیک اشاره کرد. البته در این مقاله قرار است تمام سبک‌ها را معرفی کنیم تا با همه‌ی آن‌ها آشنا شوید.

متاسفانه شما نمی‌توانید اول گیتار بخرید، به آموزشگاه موسیقی بروید و بعد یک سبک خاص انتخاب کنید. شما باید قبل از نواختن گیتار، با سبک‌های مختلف گیتار آشنا باشید و یکی از آن‌ها را نیز به عنوان سبک خود معرفی کنید. حتی باید بر اساس سبک مورد علاقه‌ی خود، گیتار مناسبی تهیه کنید.

چون برای هر سبک، گیتار خاصی وجود دارد. از آنجا که ما در این مقاله شما را با تمام سبک‌های گیتار آشنا خواهیم کرد، پس آن را می‌توانید به عنوان یک راهنمای خرید گیتار نیز در نظر بگیرید.

معنی لغوی سبک در صنعت موسیقی

اول از همه،‌ باید شما را با واژه‌ی سبک در موسیقی آشنا کنیم! در حقیقت هر دوره در تاریخ سبک مخصوص به خود را داشته است. این سبک‌ها تحت تاثیر شرایط سیاسی، اقتصادی، وضعیت هنرمندان در جامعه و … خلق شده است. برای مثال، زمانی که مهاجران سیاه‌پوست به آمریکا رفتند، سبک‌هایی چون بلوز و جاز را می‌نواختند. این سبک‌ها بداهه و سرشار از احساس هستند. سبکی که احساسات سیاه‌پوستان را کاملا بی‌کلام بیان می‌کرد.

انواع سبک‌های گیتار

سبک‌های گیتار به دو دسته‌ی سبک‌های فرعی و اصلی تقسیم می‌شوند. از سبک‌های اصلی می‌توان به سبک کلاسیک، فلامنکو، پاپ و راک اشاره کرد. اما علاوه بر این، سبک‌های فرعی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

البته شما با این مقاله فقط می‌توانید مباحث تئوری را یاد بگیرید. پس در کلاس آموزش گیتار، قطعا با نحوه‌ی نواختن آن‌ها نیز آشنا خواهید شد.

سبک فلامنکو

از سبک‌های اصلی گیتار می‌توان به سبک فلامنکو اشاره کرد. ماهیت این سبک را می‌توان به موسیقی‌های اسپانیایی ربط داد. البته از همان ابتدا این سبک وجود نداشت و  در کنار آهنگ‌های اسپانیایی، گیتاری هم نواخته می‌شد. چون اسپانیایی‌ها ترجیح می‌دادند که به رقص و آواز توجه بیشتری نشان دهند. ولی  بعد از مدتی، نواختن گیتار بخش اصلی این آهنگ‌ها را تشکیل داد. به همین  ترتیب، سبک فلامنکو شکل  گرفت.

سبک کلاسیک

در اواسط قرن هجده و اوایل قرن نوزده، این سبک طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. در این دوره مردم وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتری پیدا کردند و به موسیقی علاقه و توجه بیشتری نشان دادند. تعداد زیادی از آن‌ها نیز برای یادگیری موسیقی به آکادمی‌های مختلف مراجعه می‌کردند. قطعاتی که با سبک کلاسیک ساخته می‌شود، ملودی زیبا و ملایمی دارد.

سبک پاپ

حتما بارها نام «سبک پاپ» را از افراد مختلف شنیده‌اید. سبکی محبوب و معروف که با سلیقه‌ی تعداد زیادی از افراد جور است. سبک پاپ  که خلاصه‌ی کلمه‌ی «Popular»‌ است، به معنی سبک محبوب و مردمی شناخته می‌شود. این سبک ساده،‌ صمیمانه و جذاب است. درست به خاطر صمیمیت و خودمانی بودن این سبک، مردم ناخوداگاه جذب آن می‌شوند و دوستش دارند.

سبک راک

شاید تعداد زیادی از شما در یادگیری گیتار، سبک پاپ را ترجیح دهید. اما خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که از همان ابتدا، سبک راک را یاد بگیرند. سبکی سخت و پیچیده که با سلیقه و روحیه‌ی هر کسی هم جور درنمی‌آید.

نواختن سبک راک گاهی سخت‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد خواهد بود. حتی اگر تمام ریف‌های معروف راک را یاد بگیرید، در نواختن برخی از آهنگ‌ها باید الگوهای پیچیده‌ی انگشتی را اجرا کنید. الگوهایی که برای یادگیری آن‌ها به یک راهنما نیاز دارید.

سبک  جاز

این سبک به بداهه‌نوازی معروف است. سبکی که می‌تواند احساسات گیتاریست را آزادانه و به خوبی بیان کند. معمولا آفریقایی‌هایی که به در قرن نوزدهم به آمریکا مهاجرت کردند، از این سبک برای نواختن گیتار استفاده می‌کردند.

سبک بلوز

این سبک نیز یکی دیگر از سبک‌هایی است که توسط سیاه‌پوستان مهاجر در آمریکا نواخته میشد. این سبک نیز لبریز از هیجانات احساسی است و مفاهیم خاصی را با خود به همراه دارد. در سبک بلوز، این مفاهیم به راحتی به مخاطب منقل می‌شود.

سبک کانتری

این سبک را در حقیقت می‌توان موسیقی محلی یا فولک آمریکا دانست. این سبک با گیتار اکوستیک نواخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

سبک الکتریک کانتری

اگر سبک کانتری با گیتار اکوستیک نواخته می‌شود، سبک الکتریک کانتری را باید با گیتار برقی بنوازید. برخی از گیتاریست‌ها، این سبک را کانتری راک می‌نامند. اما به هر حال، این سبک یکی از سبک‌های محبوب و جوان‌پسند است.

سبک Flatpick یا Blugrass

اگر بتوانید سبک Blugrass را نیز بنوازید، قطعا به عنوان یک گیتاریست خوش‌ذوق و با استعداد شناخته خواهید شد. البته ابتدا ممکن است تصور کنید که کوردهای این سبک خیلی ساده هستند. اما برخلاف تصور شما، این سبک نیز مثل سبک راک و ژانرهای دیگر پیچیده است.

وقتی به موسیقی Flatpick گوش می‌دهید، متوجه می‌شوید که تکنیک صدا در این سبک با سایر سبک‌های انگشتی متفاوت است. پس برای نواختن آن به کمک استاد آموزشگاه موسیقی نیاز دارید.

سبک کارائیب (Carribean)

این سبک موسیقی از آفریقا سرچشمه گرفته است. سپس  در بسیاری از ژانرهای فرعی مانند سالسا، رگی، کلیپسو و … تکامل یافته است. شنیدن این سبک از موسیقی شما را به یاد جزایر و سواحل مختلف میندازد. برای نواختن این سبک از موسیقی می‌توانید از هر دو گیتار برقی یا آکوستیک استفاده کنید.

سبک Emo

این سبک نیز نوعی دیگر از سبک راک است ولی احساسات بیشتری در آن نهفته شده است. البته طیف متفاوتی نیز دارد. این سبک را می‌توان با گیتار باس و برقی نواخت. اشعاری که با این سبک خوانده می‌شود، معمولا غم‌انگیز است. در لیریک این اشعار نیز مفاهیمی چون اقرار و اعتراف وجود دارد.

سبک بومی یا فولک

همانطور که از نام این سبک معلوم است، مردم می‌توانند برای خواندن شعرهای محلی از چنین سبکی استفاده کنند. این سبک،‌ سبکی بومی است که مربوط  به یک محله‌ی خاص نمی‌شود. یعنی سبک فولک اسپانیایی با سبک فولک آمریکایی تفاوت دارد.

سبک Lead

سبک lead به بداهه‌نوازی شهرت دارد. این سبک بخشی از هر آهنگی است و می‌تواند توسط هر نوع گیتاری نواخته شود. گیتاریست‌ها از تکنیک‌های زیادی استفاده می‌کنند تا در آهنگ خود بداهه‌نوازی کنند.

سبک Ska

این سبک را می‌توان یکی از خلاقانه‌ترین سبک‌های موسیقی در گیتار به شمار آورد. این سبک عمدتا با گیتار اکوستیک نواخته می‌شود و ترکیبی از سبک جاز ، منتو و ریتم و بلوز است.

سبک اسلاید

در این سبک برای تغییر زیر و بم صدا باید از ابزاری به نام اسلاید استفاده کنید. این سبک عمدتا با گیتار اکوستیک اجرا می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سبک‌های گیتار آشنا کنیم. به این ترتیب شما می‌توانید با آگاهی و اطلاعات کامل، گیتار خوبی تهیه کنید و سبکی که دوست دارید را بنوازید. به یاد داشته باشید که سلیقه مهم‌ترین نکته در انتخاب سبک است. سعی کنید به تمام  سبک‌های معرفی شده گوش  دهید و در تهیه‌ و خرید گیتار، تصمیم خوبی بگیرید.

منبع : mehrvarzanmusic

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید ، علاقه مندان برای کسب اطلاع بیشتر و ثبت نام دوره آموزشی کلاس های گیتار در رشت می توانند روز های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ الی ۲۰ و پنجشنبه ۹ الی ۱۸ به آدرس رشت ، گلسار ، خیابان ۸۰، پلاک ۸ مراجعه کرده ویا با شماره ۰۱۳.۳۲۱۳۰۴۸۳ و ۰۹۱۱۱۴۳۶۷۶۰ تماس حاصل نمایند.

0 پاسخ به "انواع سبک های گیتار"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

موسسه فرهنگي هنري چشم انداز فردا در سال 1382 در رشت و با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و هنر متعالي و اصيل تأسيس شد و در حال حاضر در زمينه هاي آموزش موسيقی ،نمایش و هنرهاي تجسمي از سطوح پايه تا ديپلم مشغول به فعاليت است .

  • گیلان، رشت، گلسار، خیابان 80، پلاک 8
  • 01332130483
  • 09111436760
  • info@cheshmandazfarda.ir

logo-samandehi