• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

۱۲ توصیه به افراد مبتدی برای یادگیری پیانو در خانه

نواختن پیانو می‌تواند برای نوازندگان جالب و لذت‌بخش باشد؛ اما، برای یک پیانیست خوب شدن، باید وقت و همچنین تلاش زیادی در راه آموزش پیانو و تمرین آن صرف کنید. پیانو، سازی نمادین است که به دشواری نواختن و داشتن صدای زیبا معروف است. در این مقاله که درباره‌ی نواختن پیانو توسط افراد مبتدی و آموزش پیانو است تکنیک‌های پایه‌ای پیانو را آموزش می‌دهیم تا بتوانند خیلی نواختن پیانو را یاد بگیرند و از کلید‌ها (کلاویه‌ها) به صورت حرفه‌ای استفاده کنید.

آموزش پیانو

۱. ابتدا پیانو بخرید

یکی از ابتدایی‌ترین توصیه‌ها برای یادگیری پیانو توسط نوآموزان این است که یک پیانوی خوب تهیه کنند. خرید پیانو برای خودتان یا خانواده‌تان می‌تواند لذتی همیشگی و عامل انگیزشی فکری مناسبی فراهم آورد. قبل از آن که پول خرج خریدن یک پیانوی نو یا کارکرده بکنید، لازم است اطلاعاتی درباره‌ی این نوع ساز کسب کنید تا بتوانید پیانویی خریداری کنید که با خواسته‌های شما مطابق باشد و خواسته‌های شما را برآورده کند. اولین توصیه در انتخاب پیانو در نظر گرفتن ویژگی‌های موسیقیایی و زیبایی‌شناختی آن است.

پیانو قرار است برای خانه‌ی شما زیبایی، ظرافت و پیراستگی به ارمغان بیاورد، در نتیجه به پیانویی نیاز دارید که هم صدای خوبی بدهد و هم با چیدمان منزل‌تان جفت و جور باشد. به لحاظ موسیقی، باید پیانویی را انتخاب کنید که عملکرد کلید‌ها (میزان نرمی یا سفتی کلیدها) و همچنین آهنگ موسیقایی آن را دوست داشته باشید.  بهترین شیوه برای انجام این کار آن است که به سازفروش محله‌تان مراجعه کنید کسی که می‌تواند طیف وسیعی از پیانوهای نو و کارکرده را با قیمت‌های مختلف به شما معرفی کند.

مهم است که از پیانو فروش بخواهید انواع پیانوها را به شما نشان بدهد. موقع امتحان کردن پیانو ببینید کدام یک کلید‌هایی دارد که بیشتر از همه خوش‌دست و روان هستند. سعی کنید تمام کلید‌های هر پیانو را امتحان کنید، و به صدای هر پیانو گوش کنید تا بفهمید کدام یک صدا و آوای گیراتر و گوشنوازتری دارد. وقتی تصمیم‌تان قطعی شد که کدام پیانو را خریداری کنید، به این فکر کنید که آیا توان پرداخت قیمت پیانویی نو را دارید یا یک پیانوی کارکرده.

در صورتی که خیلی از پیانو سر در نمی‌آورید، پس توصیه‌ی ما این است که از یک متخصص بخواهید برای‌تان پیانوی مناسبی انتخاب کند. با این کار می‌توانید هزارها یا حتی چندین میلیون تومان صرفه‌جویی کنید.

۲. جای ردیف کلیدها  و قرار گرفتن انگشت‌ها بر روی پیانو را یاد بگیرید

برای یادگیری پیانو، باید ابتدا میزان آشنایی‌تان با ردیف کلیدهای پیانو و همچنین جای قرار گرفتن انگشتان‌تان را افزایش دهید. همچنین، لازم است یاد بگیرید انگشت‌های‌تان کجا باید باشند و چگونه بر روی صفحه‌ی کلیدها حرکت کنند. طرح کلیدهای پیانو، نام نت‌ها، و شماره‌ی انگشتان باید برای یک نوازنده‌ی پیانو شناخته شده و آشنا باشند درست مثل کنترل خودرو در دست یک راننده‌ی خاص و حرفه ای.

به علاوه، وضعیت نشستن صحیح که می‌تواند هنگام نواختن به احساس راحتی و کارایی بیشتر کمک کند برای یک پیانیست ضروری است. موقعیت قرار گرفتن دست‌ها و تکنیک‌های پایه می‌توانند در اولین دوره‌ی آموزش‌تان به شما کمک وصف‌ناپذیری بکنند.

آموزش پیانو ۳: تئوری موسیقی را یاد بگیرید

برای شما، به عنوان یک نوآموز پیانو، یاد گرفتن تئوری موسیقی ضروری است برای آنکه بتوانید نحوه‌ی ارتباط آن با عمل نواختن پیانو را بفهمید. بسیاری از پیانیست‌ها ادعا می‌کنند معمترین پیشرفت در نوازندگی آن دوره‌ای بوده است که در کلاس تئوری موسیقی نیز شرکت می‌کرده‌اند. با آموختن دانش پایه‌ای در مورد پیانو در این دوره‌ها، آن‌ها توانستند عملا آکوردهایی را بگیرند که با هم صدای خوبی می‌دادند و قادر بودند به صورت گوشی تشخیص بدهند نت بعدی یک آهنگ چه خواهد بود.

یک چیز عالی آن است که نیازی نیست در زمینه‌ی تئوری موسیقی مدرکی داشته باشید، یا حتی چیزهای خیلی پیشرفته را بدانید تا بتوانید از پیانو استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید در دیدن الگوهای موسیقی مانند گروه‌های آرپژ (نواختن نت‌های آهنگ به سرعت و پشت سر هم)، تریاد (سه صدایی)، یا شاید در آکوردگیری‌ها شاهد پیشرفت‌هایی باشید. چیزی حتی به سادگی دانستن نحوه‌ی تشخیص سرکلیدها و آکورد گرفتن می‌تواند به شما کمک کند فرایند نوازندگی را بهتر درک کنید.

در واقع، با هدف تبدیل شدن به پیانیستی بهتر، باید حداقل ۴ جنبه‌ی تئوری موسیقی زیر را مطالعه کرده باشید:

– تشخیص فاصله‌ها

– توالی آکوردها

– آکورد گیری

– تشخیص سرکلیدها

برای تبدیل شدن به یکی از بهترین پیانیست‌ها، به شما توصیه می‌شود تا حد ممکن مطالعه داشته باشید چون هر چه بیشتر بدانید نوازنده‌ی بهتری خواهید بود.

۴. با موسیقی کلاسیک آشنا شوید

معمولا، موسیقی کلاسیک ممکن است جذاب‌ترین و جالب‌ترین نوع موسیقی برای اکثر شما نباشد. با وجود این، به لحاظ تکنیکی برای پیانیست‌ها بسیار لازم است. وقتی به اجرای قطعات پیشرفته می‌رسید، کم کم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در توانایی‌های تکنیکی خود خواهید بود. موسیقی کلاسیک می‌تواند به شما کمک کند پایه‌ی بسیار بنیادی برای خود بسازید که از طریق آن می‌توانید توانایی‌های خود را گسترش دهید. برای شروع پیشرفت در مهارت‌های‌تان نواختن موسیقی کلاسیک را یاد بگیرید. برای کسانی که چیزی درباره‌ی موسیقی کلاسیک نمی‌دانند، چند آهنگساز کلاسیک وجود دارند که قطعات‌شان برای مطالعه کردن خیلی خوب است: شوپن، باخ، یا در واقع اتودهای کلاسیک. از کارها و پیش درآمدهای باخ شروع کنید چون برای تقویت تکنیک‌ها بسیار مناسب هستند. قطعاتی را انتخاب کنید که شما را به چالش می‌کشند چون اگر فقط روی چیزهایی که می‌دانید تمرین کنید، آن وقت پیشرفت نخواهید کرد و موفقیتی به دست نخواهید آورد.

اما، حرف من این نیست که نباید قطعات مدرن یا هر آهنگ دیگری را بنوازید یا تمرین کنید، بلکه منظورم این است که آهنگ‌های کلاسیک به شما کمک خواهند کرد سریع‌تر و موثرتر پیشرفت کنید. برای استاد شدن در نوازندگی پیانو، نه تنها باید تئوری پیشرفته‌ی پیانو را یاد بگیرید، بلکه باید روی مهارت‌های نوازندگی پیانو نیز هر روز کار کنید تا اینکه موقع نواختن اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

آموزش پیانو ۵: بیش از برنامه‌ی مشخص تمرین‌تان پیانو ننوازید

کلاس پیانو رفتن فقط یک وظیفه‌ی روتین نیم ساعت در هفته نیست. لازم است که تمرین‌تان را به بخشی از برنامه‌ی روتین روزانه‌ی خود تبدیل کنید. در ضمن، اگر به یک مقدار مشخص تمرین در روز پایبند باشید بهتر است. اگر احساس می‌کنید که تمرین روزانه خوب پیش می‌رود، پس احتیاجی نیست بیشتر از حد معمول کار کنید یا وقت بیشتری صرف کنید چون با این کار فقط خودتان را خسته می‌کند. تمرین موسیقی را در انتهای فهرست کارهایی که باید انجام دهید نگذارید چون در این صورت هرگز موفق به انجام آن نخواهید شد.

معرفی اساتید پیانو آموزشگاه موسیقی رشت

۶. از همان آغاز اصولی و درست یاد بگیرید

این نکته برای همه‌ی انواع سازها توصیه می‌شود. چرا؟ چون وقتی چیزی را غلط تمرین کنید، آنوقت بعدها اصلاح کردنش بسیار سخت خواهد بود. طبق نظر روانشناسان، برای آنکه چیزی را در حافظه‌ی بلند مدت خود به عنوان «آموخته شده» حک کنیم، به طور متوسط به ۷ بار تمرین نیاز داریم. اما اگر ابتدا «نادرست» یاد بگیریم، به طور متوسط به ۳۵ بار تمرین نیاز داریم تا شکل «صحیح» آن را یاد بگیریم. چرا وقت ارزشمند خودتان را تلف کنید وقتی که می‌توانید با تلاش بیشتر و تمرین درست تدریجی از همان ابتدا کار را شروع کنید؟

آموزش پیانو ۷: معلم خودتان باشید

پیانیست‌های تازه‌کار بسیاری وجود دارند که معمولا در حین نواختن یک قطعه از استادشان می‌پرسند «به نظر شما خوب ساز می‌زنم؟» طبق معمول پاسخ «نه» خواهد بود. در واقع، اگر احساس می‌کنید خوب نمی‌نوازید، آیا بهتر نیست ابتدا خودتان پی به این مسئله ببرید؟ نت‌های اشتباه، حالت دست‌های غلط، یا بالا و پایین‌ها و … را خوب بررسی کنید. شما همه کار می‌توانید بکنید. به گوش‌هایتان اعتماد کنید و بگذارید  وقتی چیزی را غلط می‌نوازید به شما هشدار بدهد. پس، به جای آنکه منتظر کمک استادتان بمانید، دست به کار شوید و خودتان اشکال را بر طرف کنید.

۸. هر چیز کوچکی را تجزیه و تحلیل کنید

نشانه‌های فراوانی در موسیقی وجود دارند و ساخته می‌شوند. آن‌ها بیانگر تمپویی (گامی) هستند که در بالای قطعه مشخص شده است و به عنوان سرعت پیشنهادی شناخته می‌شود، نشانه‌های پویایی که نشان می‌دهند باید چقدر با صدای نرم و پایین بنوازید، علامت‌های عَرَضی، و علامت‌های اضافی. حتما از همه‌ی نمادها و کلمات موجود در قطعات پیش از یادگیری درس جدید آگاهی پیدا کنید. استفاده از فرهنگ واژگان موسیقی برای چک کردن اصطلاحاتی که نمی‌دانید ایده‌ی خوبی است.

آموزش پیانو ۹: تمام کردن و از بر کردن یک قطعه

این یکی از پایه‌ای‌ترین توصیه‌ها درباره‌ی نحوه‌ی نواختن پیانو برای نوآموزان است که تازه‌کارها از آن خبر ندارند. اکثر زمان صرف شده برای یادگیری یک قطعه‌ی مشخص به تمرین کردن می‌گذرد، که به نظر می‌رسد پیشرفت به کندی اتفاق می‌افتد. اگر بتوانید یک قطعه را نسبتا خوب بنوازید، پس فقط تکرار کردن همان قطعه برای بارها و بارها هیچ لطفی ندارد. بیش از حد احساس راحتی خواهید داشت، تمرکزتان را از دست می‌دهید، انعطاف ناپذیر می‌شوید، و خسته می‌شوید. نهایتا اینکه، انعطاف پذیری داشتن به شما اجازه خواهد داد برای شرایط اجراهای مختلف نحوه‌ی اجرای خود را تنظیم کنید – نواختن با پیانوهای متفاوت، در سالن‌ها یا اتاق‌های آگوستیک متفاوت یا از پس مشکلات بالقوه برآمدن.

10. ساده کنید، ساده کنید، ساده کنید

وقتی یک قطعه‌ی موسیقی خاص را یاد می‌گیرید، مغزتان معمولا اطلاعات بسیار زیادی را همزمان پردازش می‌کند. اگر می‌خواهید فرایند تمرین‌تان را بهتر و موفقیت آمیز کنید، لازم است که هر لحظه فقط بر روی یک قطعه از اطلاعات تمرکز کنید. لزوما، این به معنی تمرین کردن در بخش‌های کوتاه‌تر و جدای از کنترپوان، یک ریتم، یک الگوی بخصوص یا برگه‌ای خاص و ….

آموزش پیانو ۱۱: فنون گرم کردن

مانند ورزشکاران، نوازندگان پیانو هم قبل از نواختن برای آنکه دست‌شان به کلیدهای پیانو عادت کند به گرم کردن نیاز دارند. می‌توانید چند تمرین ساده مثل برنامه‌ی روتین پنج انگشتی یا کمی پیچیده‌تر. سعی کنید در آغاز کمی آرام بنوازید تا هم خودتان و هم انگشتتان گرم شود.

۱۲. با صدای بلند بشمارید یا از مترونوم (میزانه شمار) استفاده کنید

وقتی کسی پیانو می‌نوازد، خیلی راحت می‌تواند از روی ریتم تقلب کند. این در ذهن نوازندگان بی عیب و نقص به نظر می‌رسد، اما برای مخاطب معمولا به معنی یک نوع حساب کار از دست طرف در رفتن است. به همین دلیل است که به شما می‌گوییم بیت‌ها (ضرب‌آهنگ‌ها) را در قطعه‌ای که می‌نوازید با صدای بلند بشمارید در غیر اینصورت استفاده از مترونوم برای یک پیانیست ضروری است.

خیلی مهم است که یک پیانیست بتواند تمام بیت‌ها را احساس کند تا بتواند قطعه‌ی مورد نظر را محکم و با صلابت بنوازد. از مترونوم با سرعتی پایین‌تر از آنچه توانایی نواختن قطعه را دارید استفاده کنید. بعد به طور یکنواخت تمپو (گام/سرعت) را بالا ببرید تا جایی که بتوانید قطعه را با سرعت مد نظر مترونوم بنوازید.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید . آموزشگاه موسیقی چشم انداز فردا رشت آماده ارائه مشاوره در حوزه یاد گیری موسیقی ، آموزش پیانو و  آموزش آنلاین به شما عزیزان می باشد

آدرس رشت گلسار خیابان 80 پلاک 8 / تلفن 01332130483 – 09111436760

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع:vkool

+معرفی اساتید پیانو آموزشگاه موسیقی رشت

0 پاسخ به "۱۲ توصیه به افراد مبتدی برای یادگیری پیانو در خانه"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

موسسه فرهنگي هنري چشم انداز فردا در سال 1382 در رشت و با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و هنر متعالي و اصيل تأسيس شد و در حال حاضر در زمينه هاي آموزش موسيقی ،نمایش و هنرهاي تجسمي از سطوح پايه تا ديپلم مشغول به فعاليت است .

  • گیلان، رشت، گلسار، خیابان 80، پلاک 8
  • 01332130483
  • 09111436760
  • info@cheshmandazfarda.ir

logo-samandehi