• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

۷ توصیه مهم برای افزایش مهارت کار گروهی

یکی از ارزشمندترین چیزهایی که یک کارفرما ممکن است در شما ببیند ارزشی است که برای کار گروهی و مهارت گروهی قائل هستید. بله! این یکی از چیزهایی است که آن‌ها از شما در اکثر مصاحبه‌های شغلی می‌پرسند: «آیا کار کردن به تنهایی را دوست دارید یا در کنار تیم؟» اکثر اوقات، پاسخی که به دنبالش هستند کار گروهی است. آن‌ها می‌خواهند کسی را استخدام کنند که مانع راه‌شان نباشد، برای شنیدن ایده‌های تیمی گوش شنوا داشته باشد، و مایل باشد با دوستانش برای به انجام رساندن کاری ایده‌آل همکاری کند.

 

اگر احساس می‌کنید ممکن است فاقد مهارت کار گروهی‌ باشید، به فهرست توصیه‌های زیر توجه کنید که می‌توانند به شما کمک کنند به مسیر درست برگردید و روی رئیس و تیم‌تان تاثیر خوب و مثبتی بگذارید.

افزایش مهارت کار گروهی

۱. نق نزنید و شکایت نکنید

نق زدن و شکایت کردن بدترین کار ممکن است. هیچ کس دلش نمی‌خواهد با یک آدم نق نقوی شاکی کار کند، حتی اگر شکایت‌های او درست باشند. چرا؟ چون شکایت و گله کردن چیزی را تغییر نمی‌دهد. اگر می‌خواهید شاهد تغییری باشید، گاهی باید با مشکلات کنار بیایید.

همیشه چیزی وجود دارد که بشود از آن گله و شکایت کرد. همه‌ی ما از آن دسته آدم‌هایی که تا پا به اتاق می‌گذارند کل جمع را مایوس می‌کنند در محل کارمان داریم. «آه، خدای من باز این اومد! امروز می‌خواد از چی گله و زاری بکنه باز؟…»

شبیه چنین آدمی نباشید. همیشه روی نقاط مثبت تمرکز کنید، حتی اگر کل اداره در یک آشفتگی به سر می‌برد، یا گروه ممکن است روز بدی را داشته باشد. اگر کسی شروع به شکایت و گله زاری کند، آنوقت بقیه هم فکر می‌کنند این کار درستی است، و پیش از آنکه خودتان هم با خبر شوید، می‌بینید از کل تیم آدم‌های نق نقوی شاکی ساخته‌اید، و دیگر هیچ کس کاری انجام نمی‌دهد. مثبت اندیش بمانید، آن وقت نتیجه‌ی کارهای‌تان نیز مثبت خواهد بود.

۲. بر سر اینکه پاداش و اعتبار نصیب چه کسی بشود بحث نکنید

برد تیم فقط معنی اش این است: برد تیم! بحث و مشاجره با همکاران بر سر اینکه چه کسی بابت خوب انجام شدن کار باید تشویق شود برای کسی نان و آب نخواهد شد و باعث می‌شود شما پرخاشگر و مشاجره‌ طلب به نظر برسید.

وقتی عضوی از یک تیم هستید، هیچ رقابتی وجود ندارد. وقتی کسی کاری را خوب انجام می‌دهد، باعث می‌شود کل تیم خوب به نظر برسند. درست مثل اینکه وقتی کسی کاری را بد به انجام می‌رساند، پرچم کل تیم را پایین خواهد آورد. و آخرین چیزی که انجام خواهید داد از دست دادن فرصتی بزرگ است یا جا ماندن از پروژه‌ای خوش آتیه چون تیم نتوانسته است اختلافاتش را حل کند.

تیم و گروه مثل ازدواج است. باید خوب و بد را با هم بپذیرید. در بردها و باخت‌ها شریک شوید. اینکه شما «بیشترِ کار را انجام داده‌اید» تا چنین موفقیتی کسب شود بی معنی و نامربوط است. اگر شما فقط با تلاش‌تان باعث شده‌اید تیم خوب به نظر برسد، پس این یک برد برای کل تیم است. و نگران نباشید – احتمال آن هست که رئیس خودش بداند عامل اصلی موفقیت تیم چه کسی بوده است!

افزایش مهارت کار گروهی ۳: ارتباط، ارتباط، ارتباط برقرا کنید

این هم رکن اصلی و هم نقطه‌ی ضعف هر رابطه‌ای است، چه آن رابطه ریشه در کسب و کار داشته باشید چه از ماهیتی شخصی‌تر برخوردار باشد. اگر به روشنی با دیگران ارتباط برقرار نکیند، آن وقت همه چی از هم فرو خواهد پاشید. به همین سادگی.

گروه‌های خوب با یکدیگر ایده‌های‌شان را به اشتراک می‌گذارند و اغلب از بازخوردها – چه تعریف چه انتقاد – استقبال می‌کنند. آن‌ها ممکن است همیشه با هم موافق نباشند، اما توفان فکری را برای این جور مواقع گذاشته‌اند. مهم است که در ارتباط‌تان شفاف باشید و باید مایل باشید وقتی دیگران برای تشریک تجربیات و ایده‌های‌شان رجوع می‌کنند مشتاقانه گوش فرا بدهید.

از وسیله‌ای که با آن تیم‌تان به بهترین شکل ارتباط برقرا می‌کند نهایت استفاده را ببرید. اگر صحبت کردن رو در رو است، چه عالی! اما، بعضی از تیم‌ها و گروه‌ها وقتی برای همفکری کردن زمان داشته باشند بهتر ارتباط بر قرار می‌کنند، پس در نتیجه در این مواقع ایمیل و برنامه‌های پیام رسان بهتر به نظر می‌رسند. ببینید کدام بهتر جواب می‌دهد، به همان بچسبید!

راه عالی دیگر برای تقویت ارتباط اصلا ربطی به کسب و کار ندارد. برای ناهار با هم بیرون بروید. با هم بازی کامپیوتری آنلاین انجام دهید. زمانی را صرف انداختن حلقه روی قلاب کنید یا در فعالیت‌های اجتماعی یا ورزش‌های گروهی شرکت کنید. همین که شروع می‌کنید به شناخت بیشتر یکدیگر، احتمال آنکه به حرف هم گوش کنید و از کار با یکدیگر استقبال کنید بیشتر خواهد بود.

۴. در مورد بعضی قواعد و قوانین اصلی و مهم عامرانه تاکید کنید

این نکته ممکن است در ابتدا احمقانه به نظر برسد، اما به طور باورنکردنی موثر است. تاکید عامرانه بر انجام بعضی از قواعد و قوانین برای جلسات گروه می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از جنگ و مرافعه‌های احتمالی در آینده داشته باشد. به عنوان مثال، آیا از اینکه وقتی سعی دارید ایده‌ی مهمی را مطرح کنید اعضای گروه مدام گوشی‌ها یا لپ‌تاپ‌شان را چک می‌کنند خسته شده‌اید؟ قانون جدید: در طول جلسات استفاده از هیچ ابزار الکترونیکی مجاز نیست! همه باید در لحظه حاضر و آماده‌ی گوش کردن باشند.

۵. از اینکه هیجان خود را نشان بدهید واهمه نداشته باشید

یک ایده‌ی عالی امروز صبح موقع دوش گرفتن برای پروژه‌ای که با گروه هفته‌ی گذشته روی آن کار می‌کرده‌اید به ذهن‌تان خطور کرده است. آنچنان ایده‌ی بی‌نظیری است که صادقانه نسبت به آن احساس وجد می‌کنید، تا جایی که مایه‌ی غرورتان است. خب چه خوب! این شادی غرورآفرین را با اعضای گروه‌تان در میان بگذارید. اگر قادر نباشید هیجان گروه را کنترل کنید، اعضای تیم‌تان هم ممکن است هیجان زده شوند. و یک گروه که همه درباره‌ی یک ایده مشعوف و هیجان زده باشند؟ همین برای جابه‌جا کردن کوه‌ها کفایت می‌کند!

افزایش مهارت کار گروهی ۶: فقط قهرمان کار با صفحه کلید نباشید

اگر وضعیتی خودش را به نحوی ارائه می‌کند که باید به آن پرداخته شود، مثلا رفتار اعضای گروه یا انتقال اخبار حساس، چنین چیزهایی را همیشه باید به شخصه انجام داد. تنها چیزی که باید برای آن از ایمیل استفاده کرد تعیین وقت خوب و مناسب برای زمانی است که هر دو شما بتوانید با هم ملاقات کنید و آن را به تقویم کاری خود اضافه کنید.

فراموش نکنید: همچنان مجبور خواهید بود به هر طریقی با این آدم‌ها روبرو شوید. نگذارید به عنوان ترسوی اداره شناخته شوید چون به جای گفتن آنچه باید رودررو بیان می‌کردید از ایمیل استفاده کرده‌اید. دل و جرات انجام ریسک‌های لازم را داشته باشید، تصمیم‌های سخت بگیرید، و جایی که لازم است بازخوردهای سازنده ارائه دهید، و همیشه رفتاری محترمانه داشته باشید.

اگر هم گروهی‌‌تان نتواند انتقادی را که عمل کردن به عکس آن می‌تواند به بهبود عملکردش کمک کند مدیریت کند، در آنصورت می‌تواند با رئیس در میان بگذارد و شما می‌توانید از اینکه آنچه را باید انتقال می‌دادید انتقال داده‌اید احساس اطمینان و رضایت کنید.

۷. دستاوردهای گروه را با هم جشن بگیرید

اگر رئیس‌تان از آن نوع آدم‌هایی نیست که به اعضای گروه به خاطر حسن انجام کار پاداشی بدهد، چرا خودتان این مسئولیت را به عهده نگیرید؟ با یک «بزن قدش!» سریع دور میز به خاطر انجام موفق کار، شروع کنید! یا به عنوان راهی برای تشکر از همکاران‌تان به خاطر کمک به تکمیل آن پروژه‌ی عظیم که به خوبی به انجام رسیده است برای ناهار روز بعد با خودتان پیتزا بخرید و به محل کار بیاورید. شما هرگز بدون آن‌ها نمی‌توانستید کار را به سرانجام برسانید.

تشخیص کار خوبی که تیم‌تان انجام داده است به همان اندازه اهمیت دارد که اشاره کردن به حوزه‌هایی که می‌توانند در آن پیشرفت کنند. اخلاق خوب نقش فوق‌العاده موثری در تشویق گروه برای حفظ توانایی خوب انجام کارشان و پیشبرد آن دارد، و به آن‌ها دلیلی می‌دهد که هر روز بخواهند از خواب بلند شوند و به سر کار بیایند. هیچ کس دلش نمی‌خواهد برای یک رئیس، یا با همکارانی کار کند، که قدر او را نمی‌دانند. به اعضای گروه‌تان نشان بدهید که قدردان زحمات‌شان هستید – حتی اگر رئیس‌تان این کار را نمی‌کند – و شاهد نتایج مثبتی که اغلب از نتایج منفی بیشتر هستند خواهید بود.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: betterhelp

26 تیر 1398

1 پاسخ به "۷ توصیه مهم برای افزایش مهارت کار گروهی"

  1. سلام

    بسیار عالی

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

موسسه فرهنگي هنري چشم انداز فردا در سال 1382 در رشت و با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و هنر متعالي و اصيل تأسيس شد و در حال حاضر در زمينه هاي آموزش موسيقی ،نمایش و هنرهاي تجسمي از سطوح پايه تا ديپلم مشغول به فعاليت است .

  • گیلان، رشت، گلسار، خیابان 80، پلاک 8
  • 01332130483
  • 09111436760
  • info@cheshmandazfarda.ir

logo-samandehi