• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جشنواره ای برای موسیقی بومی گیلان

رشت – ایرنا- رئیس انجمن موسیقی گیلان از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی بومی استان در اسفند ماه خبر داد و از جوانان استان خواست سازهایشان را برای نواختن نواهای بومی سرزمینشان کوک کنند.

محمدرضا صفر پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره موسیقی بومی گیلان به‌عنوان نماد فرهنگی‌ موسیقی استان در عرصه‌ اجرا و تولید آثار فاخر و ارزشمند موسیقی بومی با بهره‌گیری از استادان این حوزه و نیز پژوهشگران برجسته موسیقی‌ برگزار می شود.
وی اظهار داشت: این جشنواره ضمن حفظ کرامت هنر موسیقی بومی و استادان این حوزه، با رعایت اخلاق حرفه‌ای اقدام به ایجاد  فرصت‌های برابر برای شکوفایی و پرورش استعدادهای موسیقی بومی می کند و می‌کوشد ظرفیت‌های موسیقی نواحی گیلان را در سطح کشور معرفی کند.
وی ادامه داد: همچنین این جشنواره تلاش می کند با تربیت هنرمندان شایسته و متعهد و دارای توان علمی و هنری بالا، آفرینش هنری و نوآوری را برای رسیدن به سربلندی و موفقیت هرچه بیشتر هنرمندان موسیقی بومی گیلان در عرصه‌های کشوری و بین المللی برنامه‌ریزی کند.
صفرپور بیان کرد: جشنواره‌ موسیقی بومی گیلان ضمن همکاری همه‌جانبه با سایر موسیقی‌های قومی در سطح کشور می‌تواند مکانی برای همکاری، هم‌افزایی، اشاعه‌ تفکر هم‌زیستی فرهنگ‌های بومی باشد.
رئیس انجمن موسیقی گیلان تصریح کرد: این جشنواره با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی گیلان برگزار می‌شود تا به رسالت ذاتی خود یعنی هم‌سویی با نیازهای  اجتماعی درعرصه‌های مختلف پاسخ دهد.
صفرپوراضافه کرد:جشنواره موسیقی بومی گیلان با تکیه بر سرمایه‌های فرهنگی موسیقی اقوامِ گیلانی و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌ قوم‌موسیقی‌شناسی و نیز مشارکت حداکثری مردم در پاسداشت هنرمندان فرهیخته‌ موسیقی بومی، سعی درحفظ و نگهداری و معرفی هرچه بیشتر این سرمایه‌ بزرگ و منحصربه‌فرد گیلان در سطوح مختلف  دارد.
وی تصریح کرد: جشنواره موسیقی بومی گیلان در  سه بخش اصلی موسیقی نواحی گیلان، موسیقی شهری استان و بخش آزاد (غیررقابتی) برگزار می شود.
وی ادامه داد: در بخش موسیقی نواحی گیلان خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه مناطق مختلف گیلان به رقابت خواهند پرداخت؛ در این بخش قسمت ویژه‌ای برای «حرکات و مناسک آئینی» در نظر گرفته شده‌است.
صفرپور اضافه کرد:  همچنین، در حوزه‌ موسیقی شهری، بخشی برای «تک‌نوازی» و «گروه‌نوازی» و بخشی نیز با عنوان «آفرینش و آهنگسازی» در نظر گرفته شده است.
وی گفت: بخش آزاد جشنواره که به صورت غیررقابتی در نظر گرفته شده‌است فرصتی برای حضور علاقمندان بدون محدودیت سنی اما با محتوای اجرا شده در ارتباط با گیلان را فراهم می‌آورد.
وی اظهار داشت: جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال (متولدین سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال(متولدین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ )و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال (متولدین سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ ) برگزار می شود.
وی ادامه داد: متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز در صورت آمادگی و تمایل می توانند آثار خود را برای بررسی در گروه «الف» ارسال کنند.
وی تاکید کرد: جشنواره در یک مرحله برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان باید آثار خود را تا تاریخ چهارم اسفند ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛ پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی توسط هیات های داوری از منتخبان برای شرکت در اجرای صحنه ایِ جشنواره در رشت دعوت خواهد شد.
صفر پور تذکر داد: برای ارسال قطعات الزامی است داوطلبان قطعات مورد نظر را به منظور شرکت در همین جشنواره اجرا و ضبط کنند و نمونه آثاری که از پیش ضبط و یا در قالب کنسرت اجرا شده باشد، قابل بررسی نیست.
رئیس انجمن موسیقی گیلان ادامه داد: همچنین مسئولیت کنترل صحت ضبط و قابل پخش بودن فایل ارسالی در قالب فرمت های خواسته شده در فراخوان با متقاضیان است و در صورت خوانده نشدن آثار ارسالی توسط دستگاه های معمول و رایانه، آثار مذکور مورد بررسی قرار نخواهد گرفت در نمونه اثر ضبط شده و در فایل ارسالی شرکت کنندگان مجاز به صحبت کردن نیستند.
صفرپوربیان کرد: داوطلبان می‌توانند در صورت توانایی در چند بخش شرکت نمایند اما ضروری است در تهیه‌ فیلم و پر کردن فرم شماره‌ یک برای هر بخش به صورت مستقل عمل کنند.
وی اضافه کرد:اطلاعات دقیق در صفحه‌ اینستاگرام انجمن موسیقی گیلان اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه مهلت پذیرش آثار حداکثر تا تاریخ چهارم اسفندماه است؛ افزود:اجرای صحنه‌ای برگزیدگان در اواخر اسفند که تاریخ و زمان دقیق و جداول تفکیکی متعاقباً اعلام خواهد شد؛ برگزار می‌شود.

رئیس انجمن موسیقی گیلان اعلام کرد:اگر تعداد متقاضیان در هر بخش یا گروه سنی به حد نصاب لازم نرسد آن بخش یا گروه سنی به صورت رقابتی برگزار نخواهد شد اما در صورتی که کیفیت آثار ارسالی در چنین مواردی مورد تأیید هیات داوران باشد از این افراد برای اجرا در بخش جنبی (غیررقابتی) دعوت می شود.
صفرپور در خصوص نحوه‌ ثبت‌نام و ارسال آثار بیان کرد: برای ثبت نام و شرکت در جشنواره‌ بومی جوان، لازم است فرم شماره‌ یک را مطابق دستورالعمل دریافت کرده و پس از درج اطلاعات مورد نیاز به همراه کپیِ کارت ملی و شناسنامه با تصویری واضح و فیلم شرکت در جشنواره به آدرس دبیرخانه‌ ارسال شود؛ لازم به توضیح است نحوه‌ ارسال به لحاظ مدیریت زمان و سلامت مرسوله به عهده‌ شرکت‌کنندگان است.
وی ادامه داد: فرم شماره‌ یک با ارسال جمله‌ «متقاضی شرکت در جشنواره هستم برای دریافت فرم شماره‌ یک» به شماره‌ واتساپ ۰۹۱۱۳۳۹۲۲۰۳  برای متقاضی ارسال می‌شود.
وی اظهار داشت: چنانچه فیلم را با گوشی تلفن همراه خود تهیه می کنید، حتما گوشی را به صورت افقی گرفته و ویدئو را ضبط کنید.
وی افزود: فرمت های مجاز فایل های تصویری ضبط شده avi – mp۴ – mkv – mov – mpeg است؛ چنانچه با فرمتهای دیگری ویدئو را تهیه کرده‌اید، حتما با استفاده از نرم افزارهای تبدیل ویدئو، آن را به فرمت‌های قابل قبول تبدیل کنید.
صفر پور تاکید کرد: همه شرکت کنندگان در بخش موسیقی نواحی گیلان باید به اجرای قطعاتی مبتنی بر «سنت موسیقایی» منطقه‌ مورد نظر بپردازند.
وی ادامه داد: همه شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی شهری گیلان باید به اجرای قطعاتی مبتنی بر سنت‌های اجرایی در محافل و مجامع شهری منطقه مورد نظر خود بپردازند و استفاده‌ ادوات غیر بومی در این بخش بدون مانع است.
وی اضافه کرد: شرکت‌کنندگان بخش آزاد، بدون محدودیت سنی، می‌توانند برای شرکت در بخش غیررقابتی جشنواره اما با محوریت یکی از ویژگی‌های موسیقی گیلان، اعم از ویژگی‌های سازی و آوازی یا گویش و زبان‌های مناطق مختلف گیلان در این بخش حضور یابند.
علاقمندان سوالات موسیقیایی خود را باید با دبیرخانه‌ جشنواره به شماره‌ ۰۹۱۱۳۳۹۲۲۰۳ مطرح نمایند.

0 پاسخ به "جشنواره ای برای موسیقی بومی گیلان"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

موسسه فرهنگي هنري چشم انداز فردا در سال 1382 در رشت و با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و هنر متعالي و اصيل تأسيس شد و در حال حاضر در زمينه هاي آموزش موسيقی ،نمایش و هنرهاي تجسمي از سطوح پايه تا ديپلم مشغول به فعاليت است .

  • گیلان، رشت، گلسار، خیابان 80، پلاک 8
  • 01332130483
  • 09111436760
  • info@cheshmandazfarda.ir

logo-samandehi