• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هفت گام برای فراگیری نواختن پیانو

بسیاری از افرادی که می خواهند نواختن پیانو را فرا بگیرند، از زمانبربودن فرآیند یادگیری نت های موسیقی و هزینه های زیاد خسته می شوند. اگر شما برای یادگیری نواختن پیانو جدی هستید، اولین چیزی که به آن نیاز دارید این است که افکار منفی را کنار زده و با ذهن باز کار خود را شروع نمایید. برای یادگیری سریعتر نواختن پیانو کافی است هفت گامی که در ادامه به آنها پرداخته می شود را به خوبی اجرا نمایید و شما اولین آهنگ خود را به طور مستقل در زمانی بسیار کوتاه خواهید نواخت.
گام 1: آشنایی با نت ها
در ابتدا برخورد با نت های موسیقی ممکن است برایتان عجیب و دشوار به نظر برسد، همانند برخورد با حروف الفبا در زمان کودکی. همانگونه که حروف الفبا در ابتدا حس کنجکاوی و ترس از نوشتن و به کار بردن آنها را در ابتدا به همراه داشتند، نت های موسیقی هم همین حالات را برای افرادی که به تازگی در حال یادگیری می باشند نداعی می کند. همانطور که برای یادگیری الفبای فارسی تکرار و تمرین باعث یادگیری شده است، نت ها نیز که به عنوان الفبای موسیقی می باشند نیاز به تمرین و تکرار برای یادگیری هر چه بیشتر دارند.
برای شروع بهتر است آوای موسیقی رایج را معرفی کنیم، Do-Re-Mi-Fa-So-La-Ti-Do که در فارسی به این ترتیب تلفظ می شود، دو – ر – می – فا- سو- لا- سی – دو. این آوا ها را تمرین نمایید تا کاملا در ذهن شما نقش بندد.
گام 2: آشنایی با کلید های پیانو
کلید های مشکی برای نواختن نت های به اصطلاح تیز و مسطح استفاده می شوند که در گروه های دوتایی و سه تایی در صفحه کیبورد تعبیه شده است. با دقت در کلیدهای پیانو خود مشاهده می نمایید که کلیدهای مشکی که به صورت گروه های دوتایی و سه تایی می باشند، به طور یکی در میان (یک گروه سه تایی و سپس یک گروه دوتایی) در صفجه کلید پیانو آورده شده است.
گام 3: نواختن دو – ر- می – فا – سو – لا – سی
برای اینکه دستتان به خوبی الفبای موسیقی را درک نماید، بر روی صفحه کلید پیانو الفبای موسیقی را پیاده کنید. برای این کار کافی است با یک سرچ ساده در گوگل جایگاه هر کدام از این حروف الفبا را پیدا کرده و با شناختن آن برای خود آنها را نواخته تا جایگاه آن ها در حافظه شما نقش ببندد.
گام 4: جدا کردن تکه ای از نوت
اکنون وقت لذت بردن از نواختن پیانو است. برای این کار تکه ای از نوت آهنگ های ساده را انتخاب نموده و به تمرین آن پرداخته می شود. برای مثال دو تا سه خط اول کل نوت را انتخاب کرده نواختن آن را تمرین می کنیم. این کار باعث می شود که نوایی موزن و هدفمند تولید شود و برای ادامه نواختن و یادگیری انگیزه بالایی برای هنر آموز ایجاد می نماید. پس از یادگیری هر بخش جدا شده، ادامه نوت را به همین صورت جدا کرده و یادگیری آن تمرین می شود. در نهایت کل نوت به همین شکل نواخته و فرا گرفته می شود.
گام 5. نوت های موسیقی و زمانبندی برای آن
در هر نوت مشخص شده است که باید چه مقدار بر کلید ها فشار وارد نمود. به عبارتی دیگر، چه مدت زمانی باید بر روی هر کلید نواخت. به طوز معمول از سه روش برای نوشتن نوت های موسیقی استفاده می شود که توصیه می شود این سه روش مورد بررسی هنرآموزان قرار گیرد. در ابتدا باید نوت ها را شناسایی نمود و سپس زمانبندی لازم را برای نواختن اعمال نمود.
گام 6. ایجاد ارتباط با نوت ها
در این مرحله باید بین اجرای نوت و زمانبندی که در مرحله قبل به آن اشاره شد ارتباط برقرار نمود. به این معنی که نوازنده بتواند یک نوت کامل را بنوازد دز حالی که همه اصول زمان بندی را نیز رعایت نماید. با این کار هر نوت که در مقابل نوازنده قرار بگیرد به راحتی قابل نواختن می باشد.
گام 7: تمرین و تکرار
تمامی گام های 1 تا 6 را به خوبی انجام داده و تکرار نمایید تا بتوانید یک نوت را با دقت و کیفیت بالا بنوازید. برای بهتر نواختن پیانو نیاز به تمرن و تکرار فراوان می باشد تا کامل تمامی فنون آن قابل اجرا باشد. با اجرای گام های فوق شما می توانید به خوبی هر نوتی را در خانه بنوازید.

منبع یاماها ایران

آموزش پیانو آنلاین

مژده به علاقه مندان آموزش پیانو در سایر نقاط کشور و استان گیلان ، آموزشگاه موسیقی چشم انداز فردا رشت ، با دارا بودن استودیو اختصاصی صدا وتصویر آماده برگزاری این دوره ها به صورت آنلاین نیز می باشد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد .

کلیه علاقه مندان به کلاس پیانو در رشت می توانند با شماره های ۰۱۳۳۲۱۳۰۴۸۳ و ۰۹۱۱۱۴۳۶۷۶۰ در تماس باشند .

این کلاس ها در طول هفته در ساعات عصر برگزار می شود و آدرس ما رشت ، گلسار ، خیابان ۸۰ پلاک ۸ از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ الی ۲۰ و پنجشنبه ۹ الی ۱۴ پذیرای علاقه مندان به کلاس پیانو در رشت می باشد .

1 پاسخ به "هفت گام برای فراگیری نواختن پیانو"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

موسسه فرهنگي هنري چشم انداز فردا در سال 1382 در رشت و با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و هنر متعالي و اصيل تأسيس شد و در حال حاضر در زمينه هاي آموزش موسيقی ،نمایش و هنرهاي تجسمي از سطوح پايه تا ديپلم مشغول به فعاليت است .

  • گیلان، رشت، گلسار، خیابان 80، پلاک 8
  • 01332130483
  • 09111436760
  • info@cheshmandazfarda.ir

logo-samandehi